Open deur Gamelan Workshop

Den Haag - zo 26 apr '09 ·

Op zondag 26 april luisterden het publiek van de volgeboekte gamelan workshop aandachtig naar de geschiedenis van de gamelan. Aansluitend hierop werd de theorie over het bespelen van het instrumentarium behandeld.

Open deur Gamelan Workshop

Den Haag - zo 26 apr '09 · Op zondag 26 april luisterden het publiek van de volgeboekte gamelan workshop aandachtig naar de geschiedenis van de gamelan. Aansluitend hierop werd de theorie over het bespelen van het instrumentarium behandeld.

En toen …konden de deelnemers beginnen met het echte werk: 

Op een gamelan instrument muziek maken. 

Ze werden ingedeeld in 2 groepen. Het unieke was dat de ene groep op een Surinaams- Javaanse gamelan speelde en de andere op een Indonesische.

Om 18.00 uur was het einddoel bereikt en de gamelanpresentatie verzorgd door de workshop deelnemers werd een succes! Gefeliciteerd…….!

Gamelan Workshop

De Javaanse cultuur is rijk aan vele vormen van kunstuitingen, zoals: Pop Jawa, Wayang Kulit, Ludruk, Wayang Wong en de Gamelan. Stichting Manggar Megar streeft voor het behoud van deze kleurrijke kunstvormen en organiseerde daarom op 26 april 2009 een culturele workshop. Tijdens deze workshop werd één van de Javaanse kunstvormen uitgelicht, namelijk de gamelan.

De Gamelan is een Javaans orkest. De gamelan is de benaming voor zowel de muziekstijl, de muziekinstrumenten als de bespelers ervan. De naam gamelan is afgeleid van (ng)gamel, een oud-Javaans woord voor handgreep of hamer, omdat de meeste instrumenten van een gamelanorkest slaginstrumenten zijn.

De heer Harrie Djojowikromo, in het dagelijks leven als Zelfstandig Organisatie en Personeelsadviseur, hield een presentatie over het ontstaan van de gamelan en ging ver terug in de tijd en wel tot circa 3000 jaar. Zijn passie voor gamelanmuziek, voornamelijk de geschiedenis over het ontstaan van de Surinaams – Javaanse gamelaninstrumenten begon omstreeks 1956. Tijdens de presentatie van de heer Djojowikromo werd gebruik gemaakt van verschillende beeld- en geluidmaterialen.

De gamelan workshop stond onder leiding van de heer Orlando Kromopawiro (Hardjo-Prajitna). Zijn passie voor gamelanmuziek begon al op jeugdige leeftijd. Zijn kennis en kunde op het gebied van de Surinaams – Javaanse gamelanmuziek had hij in fasen en met veel geduld overwegend in Nederland verworven en geprofessionaliseerd. Om zijn theoretische kennis te verbreden volgde hij bij de Indonesische Ambassade de Indonesisch gamelanmuzieklessen.

De workshop deelnemers werden ingedeeld in twee groepen. De groep zonder enig gamelan ervaring speelde op de Surinaams- Javaanse gamelan en de andere, met een stukje bagage over de gamelan, op de Indonesische. De heer Kromopawiro behandelde de theorie over het bespelen van de gamelan, zodat de deelnemers de functie en het gebruik van de instrumenten leerden kennen. In het praktische gedeelte studeerden de deelnemers enkele muziekstukken in. Deze succesvolle workshop werd afgesloten met een gamelanpresentatie, verzorgd door de deelnemers (beide groepen) van de workshop.

Om de sfeer nog amusanter te maken werd deze workshop afgewisseld met traditionele Javaanse dansen: Gatut Kaca Gandrung, Tari Jaipongan en Jaka Tarub.

Na de gamelanpresentatie, werden enquêtes uitgedeeld over onder andere hoe de deelnemers de workshop hebben ervaren en waarom in eerste instantie zij hebben deelgenomen. Zowel de deelnemers als het publiek waren enorm enthousiast over deze instructief culturele workshop en willen graag een vervolg. Ze beheersen nu niet alleen de theorie van de gamelan, maar hebben ook de praktische kant ervan ondervonden.

Namens Manggar Megar crew,

Ference Nojotaroeno