Filmfestival

Den Haag - zo 24 mei '09 ·

Buurtbewoners en bewoners van woongemeenschappen uit de wijk, kijken aandachtig naar de documentaires over het leven in Suriname en Indonesië. Afgewisseld met traditionele en moderne dansen. Het was een gezellige opendeur middag van Stichting Manggar Megar en Diensten centrum Copernicus.

Filmfestival

Den Haag - zo 24 mei '09 · Buurtbewoners en bewoners van woongemeenschappen uit de wijk, kijken aandachtig naar de documentaires over het leven in Suriname en Indonesië. Afgewisseld met traditionele en moderne dansen. Het was een gezellige opendeur middag van Stichting Manggar Megar en Diensten centrum Copernicus.

Filmfestival en Culturele

Intermezzo

Stichting Manggar Megar en het Dienstencentrum Copernicus organiseerden op 24 mei 2009 het filmfestival in het kader van culturele uitwisseling tussen Suriname, Indonesië en Nederland. Deze culturele uitwisseling moet in onze multiculturele samenleving bijdragen aan wederzijds begrip, om vooroordelen van elkaars cultuur te voorkomen en om elkaars cultuur te respecteren.

Het programma werd tijdens het festival aangepast, omdat bepaalde films, achteraf bekeken, heel miniem waren en niet binnen het kader van de culturele uitwisseling zouden passen. Het filmfestival begon rond een uur of 11 met een live gamelanconcert van de gamelangroep Bangun Trisno Budaya. Jonge als oudere gamelanspelers namen deel aan dit gamelanconcert.

De eerste film ‘Suriname anno 1947’ werd met vol enthousiasme bijgewoond. Na het bekijken van deze film werden een paar indrukken opgewekt bij het publiek. Voor vele gasten kwamen herinneringen over hun familieleden in Suriname, zij zagen bekende plaatsen in die film en hoe het destijds was op de plantages. Sommige gasten kunnen zich niets meer herinneren, wat minder was. Maar kortweg: deze film bracht leuke memoires aan Suriname op.

De volgende film ging over een magische keris/kris, de keris/kris ‘Pusaka’, met o.a. Willem Nijholt in de hoofdrol. De keris/kris is een stuk metaal die door een smid gevormd wordt tot een sierlijk voorwerp die door de Indonesiër in vroegere tijden gedragen werd. Een ‘echte’ keris met religieuze eigenschappen is meestal gekoppeld met de ‘isi’ (inhoud) ofwel de begeestering. Er zijn heel veel theorieën over, die van elkaar heel verschillend zijn. De keris is niet alleen religieus maar ook belichaamd door een goede of een kwade geest in de vorm van een hersenloze schim.

De laatste film werd gekozen door het publiek. Zij mochten kiezen tussen een Indonesische of Surinaamse film. Omdat het publiek meer bestond uit gasten met Surinaams afkomst werd gekozen voor de Surinaamse film.

De Culturele Intermezzo bestond uit 3 culturele dans optredens. Naast 2 traditionele Javaanse dans optredens, werd ook een Bollywood dans uitgevoerd. De eerste dans genaamd de ‘Gambyong’, een welkomst dans, werd gedanst door Ference Nojotaroeno. Voor deze jonge dame was het haar eerste optreden in Nederland. De Bollywood dans werd uitgevoerd door Karish Resodikromo. Karish, een Javaanse jonge dame, heeft met deze Bollywood dans laten zien dat zij een multiculturele en talentvolle dame is. Zij danst en speelt toneel voor Stichting Manggar Megar. De ‘Gambir Anom’, een klassiek midden Javaanse dans werd gedanst door Mas Ekko.

Niettegenstaande de matige opkomst in het begin (na 13.00 uur stroomden de gasten binnen) en het soms haperen van bepaalde dvd’s is het doel van dit filmfestival bereikt. De gasten, zowel jong als oud (multicultureel), hebben genoten van de films, de culturele intermezzo en het lekker eten. Maar belangrijker nog: zij hebben een  deel van het Surinaamse en Javaanse cultuur meegekregen.

Met een speciale dank aan KITLV voor het gratis uitlenen van de films.

Namens Manggar Megar crew,

Ference