Loverboys

Den Haag - vr 18 mei '12 ·

Stichting Manggar Megar organiseerde op 28 mei (2e Pinksterdag) in de serie Educatief en Ontspanning een themamiddag: Loverboys. Een onderwerp dat de laatste jaren veel media-aandacht heeft gekregen en niet in positieve zin. De presentatie was in handen van Hermine Kromoredjo. 

Loverboys

Den Haag - vr 18 mei '12 · Stichting Manggar Megar organiseerde op 28 mei (2e Pinksterdag) in de serie Educatief en Ontspanning een themamiddag: Loverboys. Een onderwerp dat de laatste jaren veel media-aandacht heeft gekregen en niet in positieve zin. De presentatie was in handen van Hermine Kromoredjo. 

Het - iets oudere - publiek was in de regel wel goed geïnformeerd over het onderwerp, maar het blijft toch een beetje ver-van-mijn-bed. Zolang het je eigen kind niet betreft …​ 

Doel van de middag is om een discussie op gang te laten komen over dit beladen onderwerp. Aan bod kwamen onderwerpen als hoe merk je aan het gedrag van je kind dat er iets gaande is als zij (of hij) opeens met dure goederen thuiskomst waarvan je als ouder zeker weten niet voor je kind hebt gekocht. Hoe kún je reageren en hoe maak je het bespreekbaar. 

Ter ontspanning verzorgde dansgroep Sinar Anyar de traditionele Javaanse hofdans Driasmara, een dans over het aantrekken en afstoten van twee geliefden. Uiteindelijk vinden deze twee geliefden elkaar. Helaas is dat geen waarheid als er een Loverboy in het spel is. 

De sketch behorende bij deze middag toonden scènes hoe een moeder opeens merkt dat haar dochter wel erg dure spullen heeft. De dochter ontwijkt en vlucht in de armen van haar beste vriendin die haar troost. Deze vriendin blijkt een Lovergirl te zijn, klaar om de dochter in de klemmende armen van de Loverboy te manouvreren. Deze Loverboy troost de dochter, met cadeau’s en alle aandacht. Aandacht die de dochter ontbeerde. Op een gegeven moment vindt de Loverboy dat de dochter alle cadeau’s een keer terug moet betalen aan hem. Iets wat de dochter tot wanhoop drijft. Ze wordt de prostitutie in gedreven en na een moeilijke start, blijkt ze het vak toch goed te kunnen uitoefenen. 

Bewust is gekozen voor geen happy end, om te laten zien dat in de praktijk dit vrijwel zeker nooit het geval is.